Ljudet av Afrika – en bekännelse

Det går mot midsommarhelg i Sverige, och för att hjälpa till att komma i gungig feststämning har jag på allmän begäran fyllt på den afrikanska spellistan Kap till Kairo, som jag och Görrel påbörjade i samband med vår bilresa genom Afrika – och som vi brukar använda i samband med våra föreläsningar.

Jag har den här gången letat efter lite nya bekantskaper i den afrikanska musikfloden och hittat några riktiga guldkorn, men sökningarna väckte också frågan: vad menar vi när vi säger att vi gillar afrikansk musik? Vi kan vara överens om att det är en generalisering, på samma sätt som begreppet ”europeisk musik” är det, men jag påstår ändå att vi har en bestämd och intuitiv föreställning om vad för slags musik vi vill ha på en ”afrikansk spellista”. Åtminstone har jag det.

Det handlar knappast om det geografiska ursprunget. Jag fick nyligen en lista med moderna afrikanska artister från hela kontinenten i min hand, och faktum är att i många fall hade jag aldrig gissat att de kom från Afrika. En del var bra, ibland mycket bra, medan annat var uselt. Men oavsett vilket, platsade det inte på min spellista. Varför inte? Svaret är förstås – även om det tar emot att medge det – att jag letar efter sådant som motsvarar min schablonbild av afrikansk musik; tydliga rytmer, mycket slagverk; trummor och marimbor. Andra exotiska instrument är välkomna. Helst ska det framföras på ett lokalt språk. Möjligen kan franska accepteras, för det låter fortfarande lite exotisk i svenska öron (i synnerhet den brutna västafrikanska franskan), men engelska känns inte lika spännande.

Rapmusik som låter som genrens amerikanska världsstjärnor, eller välproducerad jazz som hämtad från en snygg London-klubb, väljer jag bort när jag ska göra en afrikansk spellista – trots att det faktiskt är precis just den typen av musik som dominerar på många håll i Afrika just nu. Jag är helt enkelt en dålig människa som inte unnar afrikanska artister att utvecklas med omvärlden. Jag är en traditionalist och bakåtsträvare som tycker att afrikansk kultur ska bevaras – inte för sin egen skull, utan för att jag ska kunna fortsätta att njuta av det som jag uppfattar som genuint. Så där, då var det sagt. Och här har ni spellistan. Medge att det trots allt låter ganska schysst:

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Afrikansk kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s